لحظه هایی که می گذرند

برای همه ثانیه ها

ساز ناکوک دل ما

خدمات متقابل موسيقی و شعر

مدتی است به این فکر میکنم که با توجه به اینکه موسیقی ما مبتنی بر شعر است ومفاهیم گسترده ترانه ها تاثیر عمیقی بر شنونده ایرانی می گذارد ، در این بین بزرگانی چون استاد شجریان ، استاد شهرام ناظری ، جناب آقای علیرضا افتخاری ،هنرمند ارزنده حسام الدین سراج و .... چه اندازه با موسیقی خود توانسته اند شعر فارسی را و خدمات ارزنده شعرا و ترانه سرایان کشور را پاس بدارند ونگرانم از اتفاقی که در حال شکل گیری برای نسل های بعدی است .

نحوه خوانش اشعار اگر حتی بر انتقال مفاهیم شعری چندان تاثیری نداشت ، اثر شایانی در ماندگار سازی ابیات و نیز متداول سازی واژه ها در هر ترانه را داشت و بطور مثال تصنیف از خون جوانان وطن استاد شجریان برای سالها ماندگار است و یا همان آلبوم نیلوفرانه علیرضا افتخاری که به نحوی ساخته شده بود که حتی کودکان هفت هشت ساله قدرت یادگیری ترانه ها را داشتند و مدتها شاهد بودیم تا مثلا ترانه بوی پیراهن از این آلبوم یا  یارا یارا پخش می شد اکثریت قریب باتفاق همزمان ترانه را زمزمه می کردند . خوانش نوین استاد ناظری حتی بر شعر نو سهراب و گلستانه کار فوق العاده ای بود که به ماندگار شدن اثر شعری نیز کمک شایانی می کرد .

اما در شرایط فعلی در حالیکه عده ای برای کسب مجوز های لازم از طرفی چذب اقبال بازار به تلفیق موسیقی مدرن و شعر کلاسیک می پردازند و برای ایجاد حلاقیت  در ازائه اثرکمترین توجه را به موسیقی حتی بعضا موسیقی های مصرفی دهه هفتاد موسیفی دانان مطرح جهان را بشکل ناشیانه ای ، استفاده کرده و به اصطلاح سبک نوعی در آواز ایجاد کرده و با از بین بردن ارتباز معنایی کلمات و رعایت اصول هماهنگی در شعر ارتباط منطقی شنونده را با ذهن سپاری اثر از بین می برند .این عمل در کوتاه مدت شاید محسوس نباشد اما در بلند مدت شاهد این خواهیم بود که شور ترانه فارسی از شنونده سلب شده و همین ابزار قدرتمندی که روزی در انتقال فرهنگ و بستر عظیمی از معانی نقش عمده ای داشت اینک به یمن ابتکار عده ای به اصطلاح نوآور به دست فراموشی سپرده خواهد شد .

به نظر می رسد گاهی نباید به هر قیمتی متفاوت بود . هزینه های این تفاوت در حدی است از شعر مولانا ، حافظ و ... صرفا برای کسب مجوز نشر اثز موسیقیایی استفاده و به بدترین شکل غیر قابل انتقال ، ارائه گردد .

ای کاش مسئولین محترم بیش از اینکه به دنبال داستان تکراری موسیقی زیر زمینی باشند در امر شناسایی استعدادهای واقعی نشر این هنر کوشش می کردند تا با دادن مجوزهای شتابزده که انگار برای دور ماندن از برخی اتهامات وارده است ، این گونه ....

هنری متعهد به ذات است که بر اساس مولفه های اجتماعی جامعه و نیز فرهنگ اصیل جامعه شکل گیرد .

حتی زیباترین آثار مدرن جهان در هر ژانری دور مانده از اصالت و شاخص فولک و بومی نواحی مربوطه نبوده و نیست .

ای کاش سازندگان موسیقی و حتی دیگر آثار هنری این را لحاظ کنند که با تولید یک کار ممیزی پسند صرف در واقع نه تنها به نیاز های شنوندگان و مخاطبان خود پاسخی نداده اند بلکه به نوعی به شعور و گسترده دانائی مخاطبین توهین کرده اند .

   + اقلیما (انسیه ) پولادزاده Eghlima( Ensiyeh ) Pouladzadeh ; ۱٠:۱٧ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٢ دی ۱۳۸٦
comment نظرات ()